Tegenwoordig is het heel normaal dat iemand die thuishulp ontvangt, verschillende gezichten ziet. Het tekort aan vast personeel in de zorg vraagt soms om een creatieve planning. Personeel wisselt waardoor cliënten makkelijk de deur openen voor iedereen. Hierin schuilt gevaar, want er zijn mensen die hiervan misbruik maken. Hoe makkelijk is het om een wit jasje aan te trekken met een logo erop en jezelf voor te stellen als zorgmedewerker? Om vervolgens de cliënt te beroven, intimideren of frauderen. Het is triest, maar het gebeurt.

Veel fraude en misstanden in de zorg

Dit is precies de reden waarom wij iedere zorgmedewerker die bij ons in dienst treedt, onderwerpen aan een screening. En iedere medewerker die uit dienst treedt, moet altijd zijn jasje inleveren. Ook bij andere zorginstellingen is dit meestal het beleid. Helaas is dit niet de oplossing van het probleem. Vooral kwetsbare mensen zijn vaak de dupe, zoals verstandelijk beperkten, mensen met psychische problemen of een verslaving. Dit blijkt uit onderzoek van Informatie Knooppunt Zorgfraude (IKZ). Jaarlijks krijgen zo’n 1000 mensen met fraude of misstanden te maken. Ze krijgen bijvoorbeeld minder zorg dan waarvoor ze betalen. Of erger: ze worden mishandeld of geïntimideerd door een zorgmedewerker.

Samen houden we de zorg veilig

Iedereen heeft recht op veilige zorg. Daarom startte de Rijksoverheid deze zomer een campagne ‘Het houdt niet op, totdat je iets doet’. Samen houden we de zorg veilig. Daarop wijzen wij onze medewerkers en klanten keer op keer. Deze 5 tips kunnen helpen om de veiligheid binnen jouw zorgorganisatie te blijven controleren.